Translate

вторник, 9 ноември 2010 г.

Какво всъщност е пазар, все пак? | dLambow


Знаете ли какво точно е пазар и каква е ролята му за обществото?

 

Какво е пазар?

Пазар са икономически отношения от типа на покупко-продажби, в рамките на които възниква търсен и предлагане, което определя цените на търгуваните стоки.


Пазарен механизъм

Начинът, по който продавачите и купувачите взаимодействат помежду си, за да определят цената, качеството и количеството на стоките, както и разпределението на ресурсите за това, се нарича пазарен механизъм. 

 

Условия за възникване на пазар

За да се появи пазар в икономиката и пазарният механизъм да заработи, е важно да се вземат предвид 3 условия:

  • - разделение на труда;

  • - стоково-парични отношения в обществото;

  • - самостоятелни и икономически обособени производители. 

 

Какво е пазар?
Какво е пазар?

Признаци на пазара


Частна собственост

Доминира частната собственост при равнопоставеност на различните форми на собственост. Частната собственост е основата на пазара, без която той не може да съществува. В същото време държавата не отделя тази форма и не й дава предимства пред другите.

Свободна икономическа дейност.

Участниците на пазара могат свободно да произвеждат всеки продукт, който не е забранен от закона, и свободно да избират мястото на търговия.

Търсене и предлагане

Пазарът взема предвид търсенето и предлагането. Производителят създава стоки, които са готови за закупуване.

Конкуренция

Участниците на пазара се конкурират помежду си. Производителите се конкурират помежду си за подобряване на качеството на стоките, намаляване на разходите и увеличаване на производствените обеми. Потребителите се състезават да купят по-качествен продукт или услуга на по-ниска цена. Продавачите се конкурират с купувачите за цената на даден продукт или услуга: първите искат да продадат по-скъпо, вторите искат да купят по-евтино.

Свободно ценообразуване.

Цената е сумата пари, която продавачът иска да получи за стоката, а купувачът иска да плати за нея. Цената се определя от пазара, а не централизирано от държавата. Та произлиза от връзката между търсенето и предлагането.




Защо е нужен пазар на обществото?

Сега нека да видим какво прави пазарът за обществото, Защо му е нужен? Общо могат да се разграничат 5 основни 

 

Функции на пазара:

 

- Стимулиращи - 

да мотивират производителите да намаляват разходите, да търсят изгоди, да развиват производството;
 

- Посреднически - 

да помогне на производителите да намерят своя потребител и обратно;
 

- Информационни - 

да разкажат на хората за асортимента от стоки и услуги, тяхното качество и производствени разходи;
 

- Ценообразуващи - 

за определяне на справедлива цена;
 

- Саниращи - 

за разтоварване на икономиката от неефективни предприятия.
Всички тези функции са валидни за всяка от 4-те пазарни форми в икономиката.

 

4 основни форми на пазара

 

- Борса - 

форма на пазар, която обединява всички участници в пазара според стандартите, заложени в нормативните документи за борсите.
 

- Изложба - 

форма на пазар, при която продавачите показват стоката си и разказват за нея на купувачите, след което могат да сключат с тях сделка за продажба.
 

- Аукцион - 

форма на пазар, при която купувачите се съревноват един с друг за една и съща стока, чиято цена расте с всяко следващо наддаване.
 

- Панаир - 

форма на пазар, при която продавачите рекламират стоката си и се опитват да продадат максимални обеми от нея за краткото време, при което се провежда панаира.

 

Видове пазари

Общо има 6 критерия, по които пазарите могат да бъдат разделени на видове:
 

- Законност -

  • = Легален - законен,

  • = Нелегален - ​​незаконен,

  • = Сенчест.

 

- Степен на регулируемост -

  • = Регулиран – държавата контролира пазара.

  • = Нерегулиран - държавата или друг икономически субект не се намесва в работата на пазара.

 

- Видове стоки и услуги -

  • = Потребителски (стоков) - участниците на пазара обменят промишлени и хранителни продукти, комунални услуги и битови услуги.

  • = Средства за производство – участниците продават и купуват инструменти и природни ресурси.

  • = Интелектуални продукти и информация - участниците обменят високи технологии, знания, произведения на изкуството и др.

  • = Трудов пазар - можете да продадете трудовите си способности.

  • = Финансов - пазар, където се обменят пари, ценни книжа и инвестиции - дългосрочни инвестиции.

  • = Жилищен - пазар, на който се продават и купуват недвижими имоти.

 

- Мащабност -

  • = Световен - обменът на стоки и услуги между страните по света.

  • = Национален – обмен на стоки и услуги в рамките на държавата.

  • = Регионален - обмен на стоки и услуги в определена част от вътрешния пазар на държавата.

  • = Местен - стоки и услуги на местно ниво.

 

- Вид конкуренция -

  • = Свободна конкуренция - на пазара има много независими производители, които продават едни и същи стоки и не могат да контролират цената на дребно.

  • = Монополна конкуренция – производителите на пазара продават сходни, но не еднакви продукти.

  • = Олигопол - даден продукт се продава от няколко големи фирми.

  • = Чист монопол - стоките се продават от една фирма.

 

- Обем на сделките

  • = Търговия на едро - едни и същи стоки се продават и купуват за препродажба в големи количества.

  • = Търговия на дребно - стоките се продават и купуват индивидуално, за да бъдат използвани, а не препродадени.


Предимства и недостатъци на пазара и пазарната икономика

Пазарът е част от икономическата система, тясно свързана с живота на обществото.
 

- Предимства на пазара

  • = Отговаря бързо на новите нужди на клиентите чрез конкуренция и пазарна цена;

  • = Поддържа баланс между търсене и предлагане;

  • = Използва нови технологии за увеличаване на печалбата и намаляване на производствените разходи;

  • = Адаптира се добре към нови условия;

  • = Удостоверява, че доходът съответства на резултатите от работата.

 

- Недостатъци на пазара

  • = Не гарантира правото на работа и доходи, което създава неравенство;

  • = Не реагира на щетите, които предприятията причиняват на хората и природата;

  • = Не поддържа нестопански области, като

    • == здравеопазване,

    • == образование,

    • == култура и др.;

  • = Задейства инфлация и безработица, не може да овладява кризите на свръхпроизводство;

  • = Слабо отговаря на нуждите на предприятия, които изискват инвестиции и не дават бързи печалби.

----------------

Няма коментари:

Публикуване на коментар

Моля, само сериозни коментари - публикуват се след одобрение на редактор.

Сподели това!

Популярни публикации - В помощ на българите у нас и по света:

Последни публикации